Tytuł: Nowosielski. Ikona, światło, wiek XX
Autor: Anna Palusińska
Wydawca: Wydawnictwo Academicon
Miejsce i rok wydania: Lublin 2024
Stron: 192
ISBN: 978-83-67134-30-9
DOI: 10.52097/acapress.9788367134316
Jerzy Nowosielski uważany jest obecnie za jednego z najwybitniejszych twórców polskiej sztuki powojennej. Wykształcony w Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych w Krakowie, współpracownik Tadeusza Kantora pozostawał pod wpływem abstrakcjonizmu, surrealizmu, awangardy. Wyjątkowa wyobraźnia przestrzenna artysty sprawiła, że był on również twórcą mozaik, polichromii i dekoracji świątynnych kościołów obrządku wschodniego i zachodniego. Książka Anny Palusińskiej dotyczy przede wszystkim ikon Jerzego Nowosielskiego – pojedynczych bądź zebranych w ikonostasach. Ta część jego spuścizny jest wyjątkowa również ze względu na fakt, że twórca uznawany był za filozofa i teologia prawosławia. Najważniejszym celem zaprezentowanej książki jest wskazanie głębokich związków malarstwa Nowosielskiego z teologiczną i filozoficzną tradycją ikony.
dr hab. Anna Nowicka-Struska, prof. UMCS
Autorka chce uczynić ikonę, będącą wyrazem pewnych treści intelektualnych, przedmiotem dociekań filozoficznych. Tak nakreślony program badawczy wpisuje się w potrzebny, ambitny i bardzo ciekawy obszar badań nad wschodniochrześcijańskim myśleniem ideowym i jego związkami ze sztuką. W sposób bardzo przekonujący tę globalną perspektywę przekuwa w perspektywę lokalną, czyli analizę twórczości konkretnej i, co więcej, nam współczesnej – dzieła Jerzego Nowosielskiego. Artyzm krakowskiego twórcy stanowi równocześnie tło i centrum dyskursu autorki. Z jednej strony pragnie ona uwypuklić novum malarstwa Nowosielskiego, który łączył tradycję średniowiecznej ikony i sztuki nowoczesnej, z drugiej strony – w szerszym kontekście pokazać całościowość i jedność prawdziwej sztuki. […] Jest to ciekawe i głębokie ujęcie.
dr hab. Justyna Kroczak, prof. Uniwersytetu Zielonogórskiego
KILKA SŁÓW O AUTORCE
Anna Palusińska (ur. 1972) – adiunkt w Katedrze Historii Filozofii Starożytnej i Średniowiecznej KUL, z wykształcenia filozof i ikonograf. Jej zainteresowania badawcze koncentrują się na filozofii ikony, myśli Ojców Kościoła i filozofii bizantyńskiej. Popularyzuje wiedzę o ikonie, a także podkreśla znaczenie odrodzenia w Polsce tradycyjnej ikonografii. Jest autorką książek: Filozofia ikony u Teodora Studyty i Nicefora (Lublin 2005), Hierarchiczność i partycypacja jako filozoficzne kategorie teorii ikony (Lublin 2017), Złota obecność. Bizantyńskie korzenie polskiej ikony (Lublin 2020).
Książka została przygotowana przez nasze Studio DTP.
Skomentuj