August Cieszkowski należał do grona „uczniów Sokratesa” głównie dlatego, że najważniejsze wydało mu się dbanie o własną duszę, rozumianą jako źródło dobrze przemyślanych decyzji.
Mało tego – kultura duchowa była, jego zdaniem, najlepszym gwarantem istotnej przemiany całej społeczności. Myśl owocować miała następnie odpowiednim czynem, co oznaczało, że decyzja związana z tym właśnie czynem miała wynikać z uprzedniej refleksji.
Myśl Sokratesa dojrzewała w trakcie niezliczonych dialogów. Filozofia Cieszkowskiego także pozostaje otwarta na argumenty. Odpowiednie części niżej przedstawionych analiz dostarczą ilustracji przedstawionych tutaj podobieństw. Dotyczą one otwartości i odwagi mówienia o człowieku w kontekście jego celów ostatecznych oraz o istotnym związku między tymi celami a decyzjami dokonywanymi codziennie, związanymi głównie ze sprawami powszednimi. (ze Wstępu)
Zamów książkę w Księgarni Academicon!
SPIS TREŚCI
Wstęp
Część pierwsza: Pojęcie czynu w twórczości romantycznych poetów
Rozdział I. “Człowiek z żelaza”. Pojęcie czynu w wybranych tekstach Adama Mickiewicza
Rozdział II. “Bezimienny poeta polski”. Pojęcie czynu w wybranych tekstach Zygmunta Krasińskiego
Rozdział III. Dziedzictwo Sokratesa. August Cieszkowski a filozofujący poeci
Część druga: Dwa “Wstępy” do “Ojcze nasz”
Rozdział I. O drogach ducha
Rozdział II. Wstęp albo tom pierwszy Ojcze nasz
Część trzecia: Dalsze ukończone części “Ojcze nasz”
Rozdział I. Wezwanie (“Ojcze nasz, któryś jest w niebie”)
Rozdział II. Pierwsza prośba (“Święć się Imię Twoje”)
Część czwarta: Niedokończone części „Ojcze nasz”
Rozdział I. Prośby druga i trzecia (“Przyjdź Królestwo Twoje” i “Bądź Wola Twoja jako w niebie tak i na ziemi”)
Rozdział II. Pozostałe prośby oraz “Amen”
Podsumowanie
Bibliografia
Indeks osób
Indeks rzeczowy
Zamów książkę w Księgarni Academicon!
Wydawca: Wydawnictwo KUL
Miejsce wydania: Lublin
Numer wydania: 1
Rok: 2013
Oprawa: miękka
Stron: 320
Skomentuj