Edukacja Książka Socjologia

Uchodźczynie wojenne z Ukrainy. Dwa lata od inwazji

Optyka poznawcza w niniejszych badaniach została skierowana na integrowanie się uchodźczyń. Głównym problemem badawczym było pytanie o przebieg procesu integracji ukraińskich uchodźczyń wojennych w polskim społeczeństwie. Poza opisem i analizą ich położenia skupiono się także na czynnikach, które ułatwiają uchodźczyniom integrację, oraz tych, które przeszkadzają w tym procesie, utrudniając go. Głównym celem niniejszych badań, ponad półtora roku od wybuchu wojny, była analiza integracji uchodźców wojennych w Polsce. Zakładamy, iż na obecnym etapie w naszym państwie pozostali ci, którzy lepiej potrafili odnaleźć się na emigracji w sąsiednim kraju. Być może jesteśmy świadkami procesu, gdy uchodźcy zmieniają swój status i przeobrażają się w imigrantów. Na początku publikacji czytelnik znajdzie kontekst teoretyczny, w którym pojawia się koncept „integracji”. Następnie opisano sposób realizacji niniejszych badań wśród ukraińskich kobiet. W części empirycznej zaprezentowano opis cech demograficzno-społecznych uchodźczyń. Opisano ich warunki życiowe w Polsce, jakość życia, pracę, edukację, kondycję psychiczną, plany życiowe. Na końcu przedstawiono indeks integracji i jego główne determinanty. Publikacja została wydana przez Wydawnictwo Academicon i opracowana przez Studio DTP Academicon.


Autor: Piotr Długosz, Dominika Izdebska-Długosz
Wydawca:
Academicon
Miejsce i rok wydania: Lublin 2024
Stron:
171
Oprawa: twarda
ISBN: 978-83-67833-10-3
DOI: https://doi.org/10.52097/acapress.9788362475971


 

Piotr Długosz i Dominika Izdebska-Długosz byli jednymi z pierwszych polskich naukowców, którzy rozpoczęli badania nad katastroficznym potokiem migrantów ukraińskich do Polski. Pierwsze badanie wykonali w marcu/kwietniu 2022 r., drugie we wrześniu/październiku 2023 r. […] napisali ciekawą i wartościową książkę, która ma znaczenie zarówno teoretyczne, jak i praktyczne. Wnioski z recenzowanej pracy mogą być przydatne dla organów państwowych zarówno Polski, jak i Ukrainy, a także całej Unii Europejskiej.

prof. dr hab. Ilja Kononov, Carleton University w Ottawie (Kanada)

W spojrzeniu na badania stanowiące podstawę niniejszego opracowania należy uwzględnić, że z uwagi na wiele zagadnień nawiązują one do badań nad uchodźcami wojennymi z Ukrainy, jakie przeprowadził Piotr Długosz i Dominika Izdebska-­Długosz wkrótce po rosyjskiej inwazji w 2022 roku. Choć wtedy centralnym problemem była adaptacja, po roku natomiast jest nim integracja, możliwe są porównania umożliwiające poznanie zmian w postawach i orientacjach badanych. Autorzy nie zasklepiają się w kręgu porównań badań własnych, które są typem badań diachronicznych, określonych przez nich mianem replikacji. Prawie w przypadku każdego z poruszanych zagadnień sięgają do badań innych autorów, krajowych i zagranicznych, do dokumentów urzędowych, a także do opracowań socjologicznych, napisanych przez innych znawców problematyki.

prof. dr hab. Zbigniew Kurcz, Uniwersytet Wrocławski


Uchodzczynie wojenne_baner_1
Uchodzczynie_baner_3
Uchodzczynie_baner_2
Uchodzczynie wojenne_baner_1 Uchodzczynie_baner_3 Uchodzczynie_baner_2

 


KILKA SŁÓW O AUTORACH

Piotr Długosz

Doktor habilitowany nauk społecznych w dyscyplinie socjologia, prof. UP. Kierownik Katedry Metodologii Badań Społecznych oraz dyrektor Centrum Badań Młodzieży na Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie. Założyciel Interdyscyplinarnego Laboratorium Badań Wojny w Ukrainie. Autor 8 książek i około 150 publikacji w krajowych i zagranicznych czasopismach. Kierownik 2 międzynarodowych grantów badawczych, dotyczących skutków zdalnej edukacji wśród uczniów, przyznanych przez NAWA i Visegrad Grants.

Dominika Izdebska-Długosz

Absolwentka Polonistyki UJ (2002). Doktor nauk humanistycznych w zakresie językoznawstwa na podstawie rozprawy „Błędy gramatyczne w pracach pisemnych studentów ukraińskojęzycznych uczących się języka polskiego jako obcego” (Uniwersytet Rzeszowski, 2018). W latach 2002–2005 uczyła języka polskiego w Armenii; 2006–2009 w Szkole Języków Obcych GLOSSA w Krakowie; 2012–2017 w Wyższej Szkole Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie jako lektor języka polskiego jako obcego dla Ukraińców. Od 2017 roku związana z Instytutem Glottodydaktyki Polonistycznej. Uczy kontrastywnie gramatyki polskiej w grupach wschodniosłowiańskich. Od 2019 r. koordynator Sieci współpracy i samokształcenia w SPPPDDZNE w Krakowie dla nauczycieli uczących dzieci z doświadczeniem migracji, wielokulturowości i nauczycieli języka polskiego jako obcego/drugiego. Autorka artykułów z zakresu nauczania języka polskiego użytkowników języków wschodniosłowiańskich oraz socjologii migracji. Prowadzi badania nad polsko-ukraińskim interjęzykiem.


Książka została przygotowana przez nasze Studio DTP.